-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفسير آيه شريفه (الست بربكم قالوا بلي) چيست و چرا ما اين جريان را به ياد نداريم و چرا بايد نگران آن باشيم؟
آيه شريفه {/B«...أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلي »{w15-19w}{I7:172I}/} به گونه هاي مختلفي تفسير گرديده است: 1- برخي از آن چنين برداشت كرده اند كه قبل از تولد ارواح همه انسان ها درعالم ملكوت وجود داشته و در آن جا گفت و گوهايي بين انسان و خدا انجام گرفته است. اين ديدگاه داراي اشكالات چندي است؛ از جمله: اولا: مبتني بر نظريه تذكار افلاطوني است كه ملاصدرا آن را ابطال كرده است. افلاطون معتقد بود روح قبل از جسم موجود بوده و همه چيز را مي دانسته و بعد كه با بدن متحد شده همه را فراموش كرده است پس آنچه را كه مي آموزد در واقع «فراگيري» نيست بل «يادآوري» است. ملاصدرا ثابت كرد كه روح جسمانيه الحدوث و روحانيه البقاست. در بدن در شرايط خاصي ايجاد مي شود و وجود پيش از بدن ندارد. ثانيا: اشكال ديگر آن همان است كه شما اشاره فرموديد كه اگر روح قبلا بوده و در پيمان الهي شركت داشته پس چرا هيچ كس آن را به ياد نمي آورد. 2- ديگر مفسران گويند: آيه شريفه بيانگر حقيقت ديگري است و آن فطرت خداجو و خداشناسي آدميان است. بنابراين اذعان به حقيقت توحيد كه در آيه به لفظ «بلي» آمده يك اقرار شفاهي نيست. بلكه واقعيتي جبلي و نهادي است كه در ضمير هر انساني حتي منكرين زباني به ربوبيت پروردگار نيز وجود دارد. اين ديدگاه هم از اشكالات فلسفي فوق پيراسته و هم با تحقيقات روان شناختي جديد كاملا سازگار است. براي آگاهي بيشتر ر . ك: 1) فطرت شهيد مطهري 2) خدا از ديدگاه قرآن شهيد بهشتي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.